Współczesne malarstwo z Iranu 26.03 – 12.04.2015 r. | Galeria LUFCIK Dom Artysty Plastyka

Współczesne malarstwo z Iranu
26.03 – 12.04.2015 r. | Galeria LUFCIK
Dom Artysty Plastyka Warszawa, Mazowiecka 11A

Pierwsza od lat kompleksowa wystawa aktualnego malarstwa z Iranu. Perscy artyści zaprezentowali polskiej publiczności obrazy, które obejmują wszystkie obecnie uprawiane szkoły. Od tradycyjnej miniatury po nowoczesne eksperymenty formalne. Od maleńkich perełek wykonanych techniką akwarelowa z jubilerską precyzją po wielometrowe kompozycje spontanicznie nanoszonej farby.
W starożytności malarstwo było w Iranie dosyć popularne. W III w n.e. sam prorok Mani twórca Manicheizmu był czynnym malarzem. Od pojawienia się w Islamu historia sztuki malarskiej w Iranie związana jest ze stosunkiem religii muzułmańskiej do sztuki w ogóle. Biblia zabrania oddawania bałwochwalczej czci szmatom, drewnu i kamieniom. Najpiękniej wykuty posąg, czy namalowany obraz pozostaje nadal kamieniem lub kartką papieru.
Skłonność ludu do identyfikowania tych materialnych przedmiotów z metafizycznym, transcendentalnym Allachem kazała decydentom zabraniać jakichkolwiek praktyk malarskich z przedstawieniem postaci. Dopuszczalne były ornamenty i z natury abstrakcyjna kaligrafia. Sztuka Perska tradycyjnie poszukiwała kompromisu pomiędzy niechęcią kultury islamskiej do przedstawiania postaci ludzkiej, a umiłowaniem malowania portretu i sylwetki.
Dopiero inwazja Mongołów w XIII w zmieniła sytuację. Najeźdźcy co prawda przyjęli wiarę islamską. Nie wyrzekli się jednak artystycznej tradycji o korzeniach wschodnioazjatyckich. Szczególnie Timurydzi w XV i XVI w rozwinęli malarstwo. Lubowali się w obrazach z życia dworu, choć zdarzały się przedstawienia scen batalistycznych.
Sztuka miniatury rozkwitła podczas panowania dynastii Safawidów 1502 – 1722. Malarze analizowali sceny rodzajowe z życia dworu, polowania, sceny militarne i życie polityczne. Kanon nakazywał ukazywać władcę jako postać centralną kompozycji. Ciepła i wyrazista kolorystyka powstaje poprzez użycie żółci jaspisowej, żółci w odcieniu ambry, barwinkowego błękitu i różu. Pod koniec panowania dynastii malarstwo rozpowszechniło się w Persji i nie było już wyłącznie elitarnym luksusem dworu. Umożliwiło to popularyzację sztuki portretowej z naciskiem na rozpoznawalne podobieństwo zleceniodawcy.
Obecnie twórcy swobodnie czerpią inspiracje z dorobku sztuki światowej. Artyści wiedzą, że pewnych tematów nie należy malować. Unikają pornografii i motywów obrażających poczucie przyzwoitości. Cechą charakterystyczną malarstwa z Iranu jest wyrazisty kolor. Ostre jak słońce południa zestawienia kolorów. Nie sposób odmówić im jednak osobliwej harmonii.
Na wystawie w Galerii OW ZPAP reprezentowane są praktycznie wszystkie tworzone obecnie style. Każdy zwiedzający znajdzie coś interesującego.

Kurator wystawy
Tomasz Awdziejczyk

Iran

Iran

artinfo oferta
Rafał Olbiński
Jarosław Kukowski
Janusz Lewandowski
Ewa Kukowska
Tomasz Sętowski
Karol Bąk
Tomasz Alen Kopera
Wojciech Siudmak
Zdzisław Beksiński
Krzysztof Wiśniewski
Jacek Yerka
Marcin Kołpanowicz

Tagi: Iran, wystawa, wystawa Warszawa,